fredag 10 september 2010

Pilgrimsvandring Lundsbrunn - Skara

Altaret i Brynolfkapellet står dukat.

En psalm gör sig påmind, nr 298

Gud ditt folk är vandringsfoket.Själv du mitt ibland oss går.
Du oss leder, du oss stärker,när vår väg blir lång och svår.
Bröd från himlen,bröd från himlen ur din fadershand vi får,
ur din fadershand vi får.

Här närmar vi oss vårt mål Skara domkyrka.Kan du se domkyrkotornen?De är två, men det syns inte på bilden.Inne i domkyrkan väntade det dukade altaret och församlingen på oss.
Flämt ... vi hann precis in till att mässan skulle starta.


Ett gäng på 12 personer gick en kort men fin pilgrimsvandring en kväll i augusti.

Vi åkte med museijärnvägen från Skara mot Lundsbrunn.
Här har vi klivit av tåget och ska börja vår vandring in mot Skara.
Tempot var lugnt och vi kunde njuta av naturen som blev vår kyrka. Himlen tak och marken golv.
Vi gjorde paus då och då och fick några tankar att fundera över av vår pilgrimspräst Agne Josefsson som naturligtvis klätt sig som en pilgrim ska i oömma kläder,en stav att stödja mig mot( och skrämma bort vilda djur med :) ) en hatt att skydda sig mot sol,vind och vatten och myggor. Och ryggsäcken sitter där den ska. Själv drog jag på mig jeansen, skjortan och joggingskorna, greppade vattenflaskan och gav mig iväg. De vilda djuren i skogen skrämde Agne bort.Skönt att vandra med en erfaren kollega.